Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Terapia logopedyczna

 

  • Co może oznaczać brak rozwoju mowy u dziecka powyżej 3 r.ż , które słyszy dobrze i dobrze rozwija się pod względem intelektualnym? Może to być afazja rozwojowa ( dysfazja , niedokształcenie mowy o typie afazji, SLI, alalia). Zachęcam do zapoznania się z materiałem.
  • W naszym przedszkolu, od niedawna, wspieramy terapię logopedyczną ETTHNO.Czym jest Elastyczny Terapeutyczny Taping w logopedii? Zapraszam do poczytania o tej metodzie!
  • Specjaliści pracujący z małymi dziećmi- logopedzi, pedagodzy, terapeuci integracji sensorycznej, psycholodzy; biją na alarm, że coraz więcej mamy dzieci z deficytami uwagi, nadruchliwością, dzieci nadmiernie pobudzonych. Tym trudnością zdecydowanie częściej niż kiedyś towarzyszą opóźnienia  rozwoju funkcji mowy. Jaki udział mają w tym wysokie technologie? Zachęcam do przeczytania!
  • Co ocenia specjalista podczas wizyty w gabinecie logopedycznym? Zapraszam do zapoznania się z materiałem:)
  • W naszym przedszkolu wrzesień i październik to w gabinecie logopedycznym czas diagnoz pod kątem zaburzeń komunikacji językowej. Zanim rozpoczniemy terapię, dzieci zostają poddane badaniom przesiewowym,a następnie ocenie właściwej i w razie konieczności pogłębionej. Zachęcam do zapoznania się z procedurą , która określa, w jaki sposób przedszkolaki skorzystają z pomocy specjalisty.
  • Plan pracy logopedycznej na rok szkolny 2023/2024
  • Jednym z rodzajów sygmatyzmu, o czym pisałam we wcześniejszym poście, jest parasygmatym. Bardzo często rodzice otrzymują ode mnie diagnozę właśnie z tą jednostką. Wczoraj zaproponowałam zadania mające pomóc w pracy nad głoskami szeregu syczącego. U dzieci starszych parasygmatyzm dotyczy najczęściej zamiany głosek szeregu szumiącego , przypomnę, to głoski : [SZ, Ż, CZ, DŻ]  na głoski, które pojawiają się wcześniej w zasobie językowym dziecka i tym samym są dla niego łatwiejsze. Terapię parasygmatyzmu dot.  głosek szumiących prawie  zawsze zaczynamy od głoski pierwszej w tym szeregu, tym samym najważniejszej, czyli głoski [ SZ ]. Na tę głoskę warto poświęcić  maksymalnie dużo czasu i wysiłku, ponieważ to od  jej dobrego utrwalenia zależy bowiem, jak szybko uporamy się z resztą głosek w tym szeregu.

Zaczynamy!

- Jak mówimy głoskę [SZ]?

-Zagadki z głoską [SZ]

- Zabawy z głoską [SZ]

- Eduko- głoska [SZ] w sylabach

- Roześmiana logopedia- głoska [Ż]

- Bajka dla dzieci- [Ż]

- Eduko-głoska [CZ] w wyrazach

- Roześmiana logopedia -[DŻ]

- Utrwalamy [SZ, Ż, CZ, DŻ]

  • Terapia sygmatyzmu( seplenienia) uzależniona jest oczywiście od jego rodzaju, a także od głoski czy szeregu głosek , którego ta wada dotyczy. Bardzo często jednak mamy do czynienia z zamianą głosek trudniejszych dla dziecka na głoski łatwiejsze, już istniejące w jego zasobie językowym, czyli , jak pisałam wczoraj , z parasygmatyzmem. U dzieci młodszych najczęściej dochodzi do zamiany głosek szeregu syczacego [ s, z, c, dz ] przez głoski szeregu ciszącego [ ś, ź, ć, dź ], a u starszaków głoski szumiące [ sz, ż, cz, dż ] zamieniane są na głoski szeregu syczacego, ale też nierzadko ciszącego. Dzisiaj zaproponuję kilka zabaw dla dzieci mających problem z głoskami syczącymi.

- Eduko -głoska S

- Rusz językiem- Wiedźma-głoska S

- Jak mówimy głoskę S?

-Zagadki z głoską S

-Głoski syczące

- S jak Smok Stefan

- Utrwalenie s,z,c,dz

  • Z roku na rok coraz większa liczba dzieci objęta jest terapią logopedyczną. Obok lambdacyzmu , kappacyzmu i rotacyzmu, najczęściej występującym problemem z zakresu dyslalii jest sygmatyzm, czyli seplenienie. Dzisiaj zatem sygmatyzm na wokandzie, czyli O mysce Agniesce, zabie Zanecie i Cesiu ;)
  • Kreatywne zabawy logopedyczne wspomagające prawidłową artykulację głoski[ L]. Jestem przekonana, ze przypadną do gustu moim promyczkowym językołamaczom :) Zaczynamy
    - Utrwalanie głoski L z lamą Lucynką.
    -
     Język akrobata
    - Gadasie- Renifer głoska L
    - Ćwiczymy L
    Wiele ciekawych materiałów do pracy nad utrwalaniem prawidłowej wymowy głoski [L] można znaleźć w serwisie pinterest.
  • Między drugim, a trzecim rokiem życia dziecka w jego zasobie językowym powinna pojawić się kolejna , bardzo ważna głoska-[ L]. Głoska ta stanowi swoistą  "trampolinę" do pojawienia się najtrudniejszych w języku polskim głosek - [SZ, Ż, CZ, DŻ, R]. Niestety nierzadko  zdarza się, że zamiast[ L] dziecko mówi [J], niekiedy[ Ł] . Do kiedy "jody" zamiast "lodów" możemy uznać za normę rozwojową w mowie naszej pociechy, a kiedy taka zamiana powinna nas już zaniepokoić? Dzisiaj o lambdacyzmie.
  • Dzisiaj trochę praktyki z głoskami [P] i [B]-ćwiczymy!

- Rusz Językiem Clown.

- B jak bizon- Roześmiana Logopedia

-LogoZabawy- Głoska B

- Borsuk Bolek uczy pisać literkę B,b

- Utrwalamy B w sylabach i wyrazach.

  • Głoska [b] pojawia się jako jedna z pierwszych wymawianych przez dziecko spółgłosek. Powinna pojawić się ona  między pierwszym, a drugim rokiem życia. Bywa jednak, że nie pojawia się wcale,  jest zastępowana przez inną, którą dziecko wymawia już prawidłowo lub też, że brzmi nienaturalnie( czyli jest deformowana). Mówimy wówczas o betacyzmie. Jak go rozpoznać i czym dokładnie jest beztacyzm? Zachęcam do przeczytania.
  • Samogłoski to głoski, na których opiera się polska mowa. Wystarczy spróbować wypowiedzieć kilka słów , pomijając samogłoski, żeby docenić ich rolę w języku. Dzisiaj właśnie o funkcji samogłosek oraz kilka zadań do pracy nad ich prawidłową artykulacją.

- Jednorożec uczy, jak prawidłowo wymówić samogłoskę O.

- Kleopatra i samogłoski.

- Elf i samogłoska I.

- Sowa Mądra Głowa uczy samogłosek.

  • W zasobie językowym dziecka samogłoski pojawiają się jako jedne z pierwszych głosek.Od nich właśnie zaczyna się zwykle terapia logopedyczna oraz nauka czytania i pisania. Dzięki nim język nabiera melodyjności. To min. ich dźwięczność pomaga np. w terapii bezdźwięczności. Zdarza się jednak, że i z nimi dziecko ma problem- i dzisiaj właśnie o tym, czyli o nieprawidłowej realizacji samogłosek.
  • Dzisiaj pakiet ćwiczeń do prawidłowej artykulacji głoski[ K], o której była mowa w ostatnim poście. Zachęcam do spróbowania swoich sił- wiem, że sporo naszych "promyczkowych" przedszkolaków ma nie lada kłopot właśnie z tą niełatwą, tylnojęzykową głoską. Przypomnę tylko, że zgodnie z normą rozwojową powinna się ona pojawić w zasobie językowym dziecka już około 2 - 3 roku życia!

- Filmik z zadaniami 1

- Filmik z zadaniami 2

- Karty pracy

  •  Głoska [K] pojawia się w rozwoju mowy dziecka wcześnie, już w 1 – 2 roku życia. Nieprawidłowości związane z realizacją głoski [K] to kappacyzm, niekiedy zwany kekaniem. To często występująca u dzieci w wieku przedszkolnym wada wymowy. Jak ją rozpoznać, jakie są jej rodzaje i przyczyny?
  • Rozpoczynamy serię ,w  której chciałabym zapoznać rodziców z najczęściej występującymi wadami (zaburzeniami) wymowy, czyli tzw. dyslalią. Dyslalia to zaburzenie mowy dotyczące płaszczyzny fonologicznej języka, definiowane jako:" ..mniejsze lub większe odchylenia w wymowie, realizacja fonemów odbiegająca od ustalonej przez tradycję normy,.." (wg Leona Kaczmarka) czy też wadliwe wymawianie poszczególnych dźwięków (wg Benedykta Dylewskiego). Istnieje wiele podziałów dyslalii ze względu na jej szerokie znaczenie. Dzisiaj jednak odwołam się jedynie do jednej  klasyfikacji, wywodzącej się z foniatrii, a dotyczącej szeregu wad szczegółowych.Według niej najczęściej spotykane wady wymowy to
  • sygmatyzm ( seplenienie)
  • rotacyzm (reranie) inaczej nieprawidłowa wymowa głoski r),
  • kappacyzm (nieprawidłowa wymowa głoski k),
  • gammacyzm (nieprawidłowa wymowa głoski g),
  • lambdacyzm (nieprawidłowa wymowa głoski l),
  • betacyzm (nieprawidłowa wymowa głosek p, b),
  • nieprawidłowa wymowa samogłosek
  • mowę bezdźwięczną, polegająca na zastępowaniu głosek dźwięcznych głoskami bezdźwięcznymi.
  • i inne

marzec / kwiecień 2021


  • Jakie mogą być przyczyny opóźnionego rozwoju mowy u dzieci? Zapraszam do przeczytania.
  • Bajka na dobranoc? A może bajka na dzień dobry?-Oczywiście! Zwłaszcza , że to bajka logopedyczna, czyli taka, która pomaga usprawniać narządy artykulacyjne. Słuchamy i wykonujemy ćwiczenia.
  • Jak jeszcze można ćwiczyć sekwencje? Sami popatrzcie!
  • Ćwiczenia logopedyczne to nie tylko praca nad artykulacją czy oddechem, ale także praca mająca na celu przygotować dziecko do nauki pisania i czytania. Ćwiczenia sekwencji,  to właśnie jeden z  elementów , pozornie nie mających nic wspólnego z pisaniem , czytaniem , czy mową.. Jednak sekwencje, czyli ciąg pewnych znaków , który jest uporządkowany według określonej reguły, tworzących strukturę jest bardzo ważnym ogniwem wprowadzającym malucha w świat symboli, jakimi jest język. Ćwiczenie ciągów sekwencyjnych to praca nad analizą i syntezą wzrokową,  uwagą,  koncentracją, zapamiętywaniem, powtarzaniem. Warto nad sekwencjami się zatrzymać i poświęcić im czas - to pewna inwestycja w naukę czytania i pisania!
    1.Karta pracy- przykładowe sekwencje
  • 2.Karta pracy- przykładowe sekwencje
  • Nie tylko  "Promyczki" miewają kłopoty z prawidłową artykulacją niektórych głosek.Posłuchajcie bajki o księżniczce Żaklinie, która zamiast [Ż] mówiła [ Ź]..
  • Wyruszamy w podróż rowerem Romka, czyli ćwiczymy prawidłową artykulację głoski R- trzymam kciuki, próbujcie, na pewno się uda!
  • Wyczerpując temat lateralizacji (przynajmniej w stopniu podstawowym), zaproponuję dzisiaj, jak w domowych warunkach przeprowadzić proste testy, dzięki którym będziemy mogli zorientować się, która ręka, noga, ucho i oko mogą być tymi dominującymi u naszego malucha, tym samym dowiemy się, jaki rodzaj lateralizacji może występować u dziecka.Zaczynamy!
  • Prawostronna, lewostronna, a może skrzyżowana? Jaka lateralizacja jest dla dziecka najbardziej korzystna, a która może oznaczać problemy, także z mową?Zachęcam do przeczytania!
  • Preferencje z zakresie posługiwania się lewą lub prawą ręką to jedynie wierzchołek góry lodowej. Każdy człowiek posiada też preferencje dotyczące pozostałych parzystych organów , a dokładnie ; oka, ucha, nogi . Lateralizacja, bo o niej mowa,  jest indywidualną cechą każdego człowieka, w wyniku której jedno oko dominuje nad drugim, jedno ucho jest " bardziej" wykorzystywane niż drugie, a jedna noga jest chętniej używana niż druga. O ręce pisałam już obszernie w wczorajszym wpisie.
  • Kilkakrotnie  byłam świadkiem sceny,  kiedy mama lub babcia uparcie przekładały maluchowi łyżeczkę, kredki czy zabawki z lewej rączki do prawej, " żeby się nauczyło , że trzeba to robić prawą ". Czy faktycznie da się "oszukać mózg" i wyuczyć dziecko praworęczności- jakie skutki wywołuje jej wymuszanie?

Czerwiec 2020


https://www.youtube.com/watch?v=zA85oayoC2Q&feature=emb_rel_pause

https://www.youtube.com/watch?v=hedjcGG72J0

https://www.youtube.com/watch?v=nVXhlyj0Jro

https://www.youtube.com/watch?v=xaf9qPkQwA8

https://www.youtube.com/watch?v=pf8GZMw_3kY

https://www.youtube.com/watch?v=Hi6gbq9GXdg

https://www.youtube.com/watch?v=5lu3fdh94Fc

  • Kto nie zna zabawy " Idzie rak nieborak" lub też "Idzie kominiarz po drabinie" ? Chyba każdy z nas je słyszał! Jednak nie każdy wie, że to nie tylko sympatyczne wierszyki , ale też codzienna dawka ważnych ćwiczeń ruchowych wspomagających motorykę małą , w tym naukę mówienia, czytania i pisania ! Zachęcam do poczytania o tych i innych zaletach zabaw paluszkowych, a jutro kilka zaproponuję:)
  • Gorąco polecam moim wszystkim językołamaczom ćwiczenia logopedyczne z panią Olą na kanale "Rusz językiem"- profesjonalnie i zabawnie! Jestem przekonana, że wszystkie się spodobają, a dodatkowo zmotywują do pracy nad wzmocnieniem mięśni i poprawieniem motoryki narządów mowy, a także artykulacją i oddechem. Udanej zabawy!
  • Próchnica butelkowa, inaczej zwana próchnicą kwitnącą, to bardzo częsta przypadłość , którą widzę u przedszkolaków. Można ją rozpoznać po białych smugach i plamkach , z czasem mogą pojawić się też ciemne odbarwienia. Problem ten dotyczy głównie dzieci zasypiających regularnie z butelką w ustach, z pokarmem bogatym w węglowodany. Próchnica butelkowa wymaga szybkiej interwencji dentysty, bo dość szybko może objąć większość uzębienia i doprowadzić do rozwoju wad zgryzu w okresie późniejszym, ale przede wszystkim jest źródłem bólu dla maluszków.

  • Pozdrawiam wszystkie moje logopedyczne przedszkolaki i przesyłam zadania do wykonania! Pamiętamy o tym, żeby podczas artykulacji głosek [ SZ ] i [Ż] język był wysoko-za górnymi ząbkami ( nie wchodzi między ząbki!), zęby zbliżone do siebie , a wargi ułożone w "kółeczko":). Przy głosce [R] nie oszczędzamy sił, tylko mówimy mocno , energicznie!

Zadanie nr 1

Zadanie nr 2

Zadanie nr 3

  • Jak nieumyślnie nie zaszkodzić rozwojowi mowy i naturalnemu biegowi natury , a tym samym stosować najprostszą profilaktykę logopedyczną?Zapraszam do przeczytania!

  • Wszystkie moje przedszkolaki, z którymi łamaliśmy języczki z głoskami syczącymi zapraszam do ćwiczeń! Przypomnę tylko, ze głoski szeregu syczącego , to [ S, Z, C, DZ ]. Podczas artykulacji tych głosek , język spoczywa na dole jamy ustnej, jego czubek lekko przylega do dolnych ząbków( nie wchodzi między zęby, ale chowa się za dolne ząbki!!!). Wargi są rozciągnięte, jak do uśmiechu, czyli uśmiechamy się i ćwiczymy:))) Pamiętajcie także, że ząbki są delikatnie złączone! Na początek głoska [ S ].
  • Jednym z objawów zaburzenia integracji sensorycznej , który także nie pozostaje obojętny na rozwój mowy jest wybiórczość pokarmowa. Zdecydowanie coraz częściej mamy do czynienia z przedszkolakami, które najchętniej jadłyby cały czas wciąż te same potrawy, a próby zachęcenia ich do spróbowania czegoś innego wywołują jedynie niechęć lub nawet histeryczne reakcje dziecka. Przygotowałam dzisiaj kilka słów na ten temat i zachęcam rodziców do przeczytania.
  • Świat jest coraz bardziej głośny, szybki i skomplikowany. Cywilizacja telewizji, komputerów,smartfonów, ciągłych informacji, nie sprzyja spokojnemu, równomiernemu i łagodnemu dorastaniu. Dziecku w takiej rzeczywistości coraz trudniej harmonijnie jest się rozwijać. Lawinowo wręcz rośnie ilość maluchów z zaburzeniami integracji sensorycznej. Czym jest wspomniana integracja sensoryczna, w jaki sposób objawiają się jej zaburzenia  i jak wpływa to na rozwój mowy? Zapraszam do przeczytania!

maj 2020


  • Dzisiaj znowu praktycznie- czytamy bajeczkę logopedyczną - dzieci ćwiczą mięśnie i motorykę narządów artykulacyjnych..a dorośli zapobiegają zmarszczkom;))-wesołej zabawy!
  • Sześciolatki, jak się powszechnie przyjmuje, powinny mieć już opanowaną wymowę, tj. artykulacja dzieci osiągających dojrzałość szkolną w zakresie wszystkich głosek języka polskiego powinna być ukształtowana i poprawna. Nie potwierdzają jednak tego faktu moje obserwacje , a co ważniejsze wyniki badań.W związku z gwałtownym rozwojem wysokich technologii i nadużywaniem ich przez dzieci, mowa ich zarówno w sensie jakościowym, jak  i ilościowym jest ogólnie mówiąc - słabsza- a jak powinna ona wyglądać u starszaków-zapraszam do przeczytania.
  • Jak stymulować rozwój mowy dziecka-kilka ważnych informacji, w jaki sposób rodzice mogą wspierać mowę swoich pociech od pierwszych chwil ich życia.
  • Dzisiaj zapraszam na kilka minut przed lustro- 5 minut z motoryką artykulacyjną :)
  • Zabawki dźwiękowe a rozwój mowy. Zapewne wielu z Państwa zaskoczy fakt, iż tego typu zabawki niestety nie mają pozytywnego wpływu na nasze maluchy.Warto o tym przeczytać, ponieważ takich interaktywnych przedmiotów jest w otoczeniu dzieci coraz więcej.
  • Z roku na rok zwiększa się lawinowo liczba dzieci z opóźnieniami w rozwoju mowy. Coraz więcej 3, 4 , a nawet 5-cio latków albo nie mówi w ogóle, albo ich mowa jest na poziomie nawet rocznego rocznego dziecka. Próbując ustalić przyczynę- obserwuję dzieci, badam je, przeprowadzam wywiad z rodzicami-niejednokrotnie proszę o konsultacje neurologiczne czy z innymi specjalistami - i słyszę, "że się czepiam, że ma jeszcze czas" - być może..tylko dlaczego trzylatek zamiast budować pierwsze proste zdania lub co gorsza starszy przedszkolak-szlifować artykulację, rozwijać słownictwo czy umiejętności gramatyczne- posługuje się kilkoma wyrazami , w tym większość z nich to onomatopeje, np. "bum bum, bach, am, papa" itp. Przyczyn oczywiście może być wiele- jednak coraz częściej mamy do czynienia z zaburzeniami rozwoju mowy i języka spowodowanymi wpływem wysokich technologii.
  • Jakie najczęściej występują zaburzenia mowy u dzieci w wieku przedszkolnym? Jest ich cała gama-z roku na rok coraz większa grupa dzieci potrzebuje wsparcia terapeuty mowy. Pojawiają się zaburzenia, deformacje o nowej etiologii. Ma to bezpośredni związek z rozwojem cywilizacji , z faktem , iż dzieci ,także  te najmłodsze, spędzają coraz więcej czasu przed telewizorem , co gorsza przed ekranem komputera czy ze smartfonem w ręku. Dzisiaj jednak zapraszam do zapoznania się z tymi najczęściej występującymi u przedszkolaków.
  • Temat wpływu prawidłowego oddychania dla zdrowia i rozwoju mowy oczywiście nie został jeszcze wyczerpany. Dzisiaj jednak praktyka..chociaż i ciut teorii. Zaproponuję kilka zabaw z wykorzystaniem ulubionych przez dzieci słomek, które prawidłowo używane mogą pełnić rolę terapeutyczną w logopterapii.
  • Rodzicu zwróć uwagę, jak oddycha twoje dziecko! Warto zaobserwować, w jaki sposób oddychają nasze dzieci , ponieważ oddech warunkuje nie tylko zdrowy rozwój dziecka, ale też ma on ogromne znaczenie dla funkcjonowania aparatu artykulacyjnego.
  • Nawiązując do wczorajszego wpisu o chrapaniu dzisiaj zapraszam do przeczytania artykułu o tzw. trzecim migdale,który także może powodować chrapanie, ale oczywiście nie tylko..
  • Dzisiaj przygotowałam kilka słów o chrapaniu. Jesteśmy przyzwyczajeni, że chrapią dorośli, ale co może ono oznaczać u dzieci? Zapraszam do przeczytania.
  • "Klówka, klecik i spółka.." czyli kilka słów o głosce [ r ].
  • W piątek zapraszam do "łamania języka" z najtrudniejszą w języku polskim głoską-głoską [R]. Rodzice właśnie na tę głoskę czekają najbardziej u swoich pociech.Kiedy pojawia się w systemie językowym dziecka? W jaki sposób ewaluuje? Jakie ćwiczenia mogą wspomóc artykulację [ r ]? Na te pytania i kilka innych odpowiem po świętach..a teraz zapraszam do zabawy z wierszykami z dużą ilością spółgłoski drżącej dziąsłowej [ R]!
  • Dzisiaj garść łamańców językowych, czyli zabawnych wierszyków pomagających utrwalić artykulację trudnych głosek. W linku łamańce z głoskami szeregu szumiącego-[sz] oraz [rz]/[ż], czyli gimnastyka języka dla dzieci starszych ;)
  • Coraz częściej można usłyszeć o ćwiczeniach lewopółkulowych. Co to właściwie za ćwiczenia i dlaczego akurat lewopółkulowe? Jak wszyscy wiemy mózg składa się z prawej i lewej półkuli.Lewa- to "centrum dowodzenia mową", prawa-to część niejęzykowa. Co prawda to bardzo ogólne stwierdzenie, oczywiście obie półkule ściśle ze sobą współpracują , a między nimi cały czas dochodzi do interakcji. Jednak nie wdając się w szczegóły-należy powiedzieć , że lewa półkula odpowiada za  nadawanie mowy (czyli mówienie, tworzenie mowy) oraz jej rozumienie.Logopeda powie zatem, że lewa półkula jest dominująca dla funkcji mowy.Dlatego też ćwiczenia lewopółkulowe to grupa ćwiczeń, która koncentruje się przede wszystkim na stymulowaniu lewej półkuli mózgu, która: analizuje, przetwarza linearnie, wykrywa relacje, porządkuje sekwencyjnie, czyli to wszystko co wpływa bezpośrednio na mówienie, czytanie, pisanie i inne funkcje intelektualne. Dlatego zachęcam Państwa do korzystania z tego typu ćwiczeń.Wiele darmowych propozycji można znaleźć w serwisie pinterest po założeniu konta.
  • Smoczki - teoretycznie to temat, o którym w przedszkolu już nie powinno się mówić, ale moje kilkunastoletnie doświadczenie w pracy z dziećmi pokazało, że wiele trzy,cztero, a nawet pięciolatków, nadal ssie smoczek uspokajacz lub też nadal pije kaszkę z butelki ze smoczkiem. Rodzice najczęściej ukrywają ten fakt , czują , że tak być już nie powinno, jednak  wydaje im się, zrobią dziecku dużą przykrość pozbawiając go smoczka. Niestety w pewnym wieku ssanie go przynosi już tylko więcej szkody, o czym nie każdy wie. Dlatego przygotowałam dzisiaj kilka faktów na ten temat.
  • ..żeby nie wyjść z wprawy zapraszam do wspólnej zabawy:)
  • Przetrwały odruch ssania kciuka.
    Kiedy dziecko jest małe, bierze wszystko do buzi - w taki sposób poznaje otaczający je świat, także swoje ciało. Ssanie to czynność, w trakcie której dzieci się uspokajają. Ssanie daje im poczucie bezpieczeństwa, wyciszenia. Starsze dzieci ssące palce (najczęściej kciuk)manifestują w taki sposób swoje zmęczenie lub redukują napięcie. Większość dzieci pomiędzy 2 a 4 rokiem życia samoczynnie przestaje ssać kciuk, jednak niekiedy odruch ten , zamiast wygaszać, nasila się , co może przynieść poważne konsekwencje zdrowotne, min. może być przyczyną częstego zapadania na infekcje, zmian w uzębieniu, nieprawidłowości zgryzowych, ale też chorób skóry palców, czy paznokci. Zapraszam do obejrzenia filmiku, co dzieje może się wydarzyć, kiedy dziecko ssie nawykowo kciuk.
  • Wkład bajki , zarówno tej pisanej prozą, jak i tej rymowanej w rozwój mowy jest niezaprzeczalny . Zaadaptowanie bajkoterapii do terapii logopedycznej wpływa pozytywnie na wiele obszarów  nabywania kompetencji fonologicznych przez dzieci. Nie można przecenić jej wpływu min. na : rozwój słownictwa biernego i czynnego, umiejętność posługiwania się mową opowieściową , wspomaganie odbioru mowy, czyli rozumienia, rozwój myślenia, wspomaganie artykulacji, sprawność ruchową aparatu artykulacyjnego , a także kształtowanie wyrazistości mowy, dykcji. Czytamy zatem i ćwiczymy!
  • Warto dzieciom czytać ! Niby to oczywiste..jednak nie wszyscy wiedzą, jak ważną rolę pełni czytanie w rozwoju mowy naszych dzieci. Przygotowałam kilka słów na ten temat. Zapraszam do poczytania :)

Kwiecień 2020


  • Bawmy się z dziećmi, to wspaniale wspiera ich rozwój! Wspólne zajęcia budują potrzebę dialogu, który jest podstawą rozwoju mowy. Budowanie wzajemnego pola uwagi zachęca do podejmowania wysiłku, jakim dla niektórych dzieci jest komunikacja. Pamiętajmy jednak, żeby "nie wylać dziecka z kąpielą"-nie zalewajmy swoich pociech słowotokiem, który jest jedynie monologiem. Pytajmy, opowiadajmy razem,rozmawiajmy, nawet jeżeli jest to dialog rzekomy (bo np. nasze dziecko jeszcze nie mówi lub mówi niewiele)- o obrazku, o wysłuchanej czy obejrzanej bajce, o tym co widzimy za oknem, o tym ,co właśnie robimy itp. Reagujmy, ponieważ w innym razie dziecko straci potrzebę komunikacji..a to już prosta droga do wszelkich opóźnień w rozwoju mowy!
  • Zabawy językowe w internecie nie zastąpią co prawda logopedy, ale pozwolą utrwalić wiadomości już zdobyte,a także spędzić te trudne dla nas wszystkich chwile w sposób produktywny i nieco bardziej radosny. Moja propozycja to np. zabawy z wesołą Mi :)
  • Rozwój mowy dziecka przebiega etapowo. Wiedza o tym, jak on przebiega pozwala nam monitorować stan mowy naszego dziecka.Nie mając chociaż minimalnej wiedzy , jak kształtują się te etapy, możemy przeoczyć jakieś niepokojące sygnały lub przeciwnie -mieć nadmierne wymagania w stosunku do swojej pociechy, którym nie jest w stanie sprostać. Zachęcam do zapoznania się materiałami na ten temat
  • Dzisiaj kilka słów , jak wykonywać ćwiczenia narządów artykulacyjnych, żeby przynosiły oczekiwany skutek.
  • Ćwiczenia narządów artykulacyjnych-dlaczego są ważne dla rozwoju mowy dziecka?- Prawidłowa artykulacja głosek uzależniona jest między innymi od budowy oraz sprawności narządów artykulacyjnych, czyli min. języka, warg, podniebienia, żuchwy. Każda głoska ma swój własny układ artykulacyjny (czyli odpowiednie ułożenie narządów mowy względem siebie ), który wymaga sprawnej pracy mięśni odpowiedzialnych za  powstawanie dźwięków.Jeżeli mięśnie nie są wystarczająco sprawne, a precyzja ruchów wewnątrz jamy ustnej dostatecznie zręczna, mamy do czynienia z brakiem wyrazistości i poprawności wymowy. Dlatego też tak ważne w terapii logopedycznej jest usprawnianie narządów artykulacyjnych, które w pracy z dzieckiem przybiera zawsze formę zabawy. Propozycja na dzisiaj to ruletka z zadaniami dla buzi i języka-Pamiętamy!Ćwiczymy wolno i dokładnie!
  •  Słuch mowny-co to takiego, do czego nam służy oraz jak go rozwijać?

Marzec 2020


Zachęcam rodziców, których dzieci uczęszczają na terapię logopedyczną do odbioru zeszytów pracy indywidualnej, w których zamieszczone są materiały do utrwalania w domu. Zeszyty można odbierać od 25.03 w godzinach 9.00-15.00 w pierwszym korytarzu wejściowym przedszkola( zeszyty są wystawione w pudłach-bez potrzeby wchodzenia do budynku przedszkola.)