Grupa II
To jedyna grupa przedszkolna w Kutnie, której praca oparta jest na indywidualnej pracy z dzieckiem zgodnie z zasadami pedagogiki Marii Montessorii.
Historia.
W Przedszkolu Miejskim Nr 8 " Promyczek" funkcjonuje ona już od osiemnastu lat. W kolejnych latach praca realizowana była pod następującymi po sobie postaciami: rok szkolny 2000/2001- Innowacja pedagogiczna Maria Montessori – jej twórczość i działalność, rok szkolny 2001/2002 – Program autorski „Podążać za dzieckiem”, od roku szkolnego 2002/2003- Program autorski „Dziecko – budowniczy własnej osobowości”. Autorkami programu, „Dziecko – budowniczy własnej osobowości” który obowiązuje do chwili obecnej są nauczycielki:
mgr Beata Głowienka – nauczyciel dyplomowany, staż pracy – 30 lat, kwalifikacje: wychowanie przedszkolne i nauczanie początkowe ,ukończony kurs z zakresu „Pedagogika Marii Montessori” ukończony kurs z zakresu „Organizacja i zarządzanie oświatą”. Ukończone studia podyplomowe „Terapia pedagogiczna z kinezyterapią”
mgr Aneta Stankiewicz – nauczyciel dyplomowany, staż pracy – 28 lat, kwalifikacje: wychowanie przedszkolne, ukończony kurs z zakresu „Pedagogika Marii Montessori” ,ukończone studia pedagogiczne z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej.
W tym miejscu chcemy podziękować rodzicom, którzy tworzyli i nieustannie współtworzą z nami montessoriańskie otoczenie, a z którego mogą czerpać wiedzę i pomysły do twórczego działania ich dzieci. Pracy, jaką wkładają dzieci w swój indywidualny rozwój, towarzyszy zrozumienie dla inności, atmosfera serdeczności oraz szeroko pojęte bezpieczeństwo.
Dziecko – budowniczy własnej osobowości.
Program oparty na koncepcji pedagogicznej Marii Montessori, rozszerzony o metody rozwijające aktywność twórczą dzieci. Program ten oparty jest na edukacji nastawionej na stymulowanie indywidualnego rozwoju każdego dziecka, zgodnie z jego „wrażliwymi fazami". Opiera się na aktywności wychowanków, rozwijając „mocne strony" każdego z nich. Program „Dziecko – budowniczy własnej osobowości", realizuje koncepcję pedagogiczną Marii Montessori, sprzyjającą zróżnicowaniu rozwojowemu dzieci, rozszerzoną o metody stymulujące myślenie twórcze dziecka według W. Limont oraz E. Nęcki.
Połączenie pracy indywidualnej według koncepcji pedagogicznej Marii Montessori z metodą twórczego myślenia stwarza naszym zdaniem optymalne warunki do pełnego, wszechstronnego rozwoju dziecięcej osobowości. Program ten rozszerza intelektualne i emocjonalne zasoby dzieci w taki sposób, aby mogły z nich korzystać w trakcie swojego życia.
Zasady organizacji montessoriańskiej grupy przedszkolnej
Grupa wymieszana wiekowo nie przekraczająca 20 dzieci i obejmująca 3 lub 4 roczniki. Liczba dzieci w poszczególnych rocznikach powinna być porównywalna, nauczyciele pracujący w grupie montessoriańskiej mają ukończony kurs z zakresu pedagogiki M. Montessori, a co za tym idzie opanowaną umiejętność pracy z pomocami rozwojowymi, w grupie montessoriańskiej nauczyciele pracują w systemie godzin nakładających się, tzn. przez 3 godziny dziennie jest jednocześnie dwóch nauczycieli w grupie, zasady funkcjonowania w grupie Montessori oparte są o zasadę „porządku i wolności”.
Porządek zawarty jest w budowie samego materiału rozwojowego, przejrzystości, estetyce i porządku otoczenia. Wolność nie oznacza swawoli lecz swobodę w wyborze: materiału, miejsca i czasu pracy. Dodatkowo pedagogika twórczości proponuje przestrzeganie zasad: akceptacji, bliskiego kontaktu i otwartości w pracy z dziećmi. Nie stosuje się rywalizacji, akcentuje się pracę indywidualną oraz współpracę. Nie stosuje się tradycyjnego oceniania, nagród i kar, a w pracy nad twórczym myśleniem oceniana jest aktywność – nie efekt, unika się porównywania dzieci.
Praca w grupie opiera się na tzw. „wolnej pracy" w pracy metodą M. Montessori bazuje się na „wrażliwych fazach” dziecka co oznacza, że respektuje się indywidualny plan rozwoju każdego wychowanka, dlatego nie można stworzyć z góry ustalonego systemu wychowawczo - dydaktycznego, który pomijałby wyżej wymieniony rozwój indywidualny.
Cele programu:
Celami codziennej pracy w grupie Montessori są:
- rozbudzanie zaciekawienia poznawanym światem,
- zaszczepienie zapału do zdobywania wiedzy i nowych umiejętności,
- wyzwalanie radości z poznawania i uczenia się,
- stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem,
- wyposażanie dziecka w sprawności zapewniające mu jak największą samodzielność i niezależność od dorosłych,
- umożliwienie płynnego przejścia od zabawy – do pracy, dzięki akceptacji wysiłku umysłowego,
- włączenie rodziców do procesu wychowania.
Cele wynikające z pedagogiki twórczej to:
- kształtowanie postawy kreatywnej,
- stymulowanie aktywności i motywacji do działania w kontakcie z innymi,
- tworzenie warunków dla wszechstronnej aktywności dziecka.
Cele terapeutyczne:- pomoc dziecku w niwelowaniu nadpobudliwości psychomotorycznej,
- stwarzanie możliwości odreagowania uczuć w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.
Metody i formy pracy
Praca wychowawczo – dydaktyczna prowadzona jest dwutorowo:
poprzez pracę indywidualną oraz uczestnictwo chętnych dzieci w zajęciach grupowych.
Interpretując treści programowe z zakresu: praktycznych ćwiczeń dnia codziennego, edukacji językowej, matematycznej, ćwiczeń zmysłów oraz wychowania dla Wszechświata, zalecamy wykorzystanie metody „pracy wolnej" na materiale rozwojowym wg M. Montessori. Metoda ta oparta jest na działaniu, bezpośrednim spostrzeganiu i przeżywaniu oraz na słowie (lekcja trójstopniowa tzw. lekcja słowna). Do realizacji zadań z zakresu integracji, komunikacji interpersonalnej oraz aktywności twórczej zalecamy wykorzystanie metod stymulujących myślenie twórcze dzieci wg W. Limont oraz E. Nęcki. Poziom sprawności dziecka zależy od jego zdolności twórczych, które rozwijane są w naszej grupie poprzez ćwiczenia i techniki, takie jak:
W zakresie pracy z grupą polecamy metody wspomagające: metody opowieści ruchowej, metody odtwórcze: zabawowo - naśladowcze, zadaniowe, toru przeszkód, metody twórcze R. Labana, elementy metody K. Orffa, pedagogika zabawy, elementy Metody Dobrego Startu wg M. Bogdanowicz-ćwiczenia mózgu wg. H. Tymichowej i Denissona.
Wszystkie wyżej wymienione metody znajdują zastosowanie w takich formach pracy jak:
„praca wolna”- indywidualna praca dziecka i z dzieckiem, zgodnie z jego „wrażliwymi fazami" rozwoju, w indywidualnym tempie, czasie i miejscu, oparta o zasady: „pomóż mi zrobić to samemu", „daj mi czas", praca z całą grupą oraz inne.
Współpraca z rodzicami
Ścisła współpraca z rodzicami jest istotnym elementem pracy grupy montessoriańskiej. Jej celem jest dążenie do ujednolicenia oddziaływań wychowawczych domu i grupy, czyli stworzenie jednolitego otoczenia. Priorytetem współpracy jest umożliwienie rodzicom uczestniczenia w codziennym życiu ich dzieci w przedszkolu, realizowane przez takie formy współpracy jak: obecność rodzica z dzieckiem w grupie tak długo, jak uzna to za słuszne, kontakty indywidualne, zebrania grupowe, udział w zajęciach otwartych i uroczystościach grupy oraz pomoc w ich przygotowaniu, udział i współorganizowanie wycieczek integracyjnych, turniejów i festynów rodzinnych. Zajęcia warsztatowo-edukacyjne z udziałem rodziców oraz rodziców i dzieci.
Przepływ informacji poprzez wydawanie gazetki „Przez dziurkę od klucza”, organizowanie konkursów dla rodziców i dzieci, pomoc w okresie adaptacji i integracji dziecka z grupą (proces adaptacja obejmuje także rodziców), pomoc w doposażaniu otoczenia, udostępnianie fachowej literatury.
Zainteresowanych pracą metodą Marii Montessori prosimy o odwiedzenie naszego przedszkola. Na miejscu można dokonać lustracji przygotowanego otoczenia jak również otrzymać satysfakcjonujące odpowiedzi na nurtujące pytania.
Dysponujemy również własnym materiałem metodycznym, który przekazujemy zainteresowanym.
Z poważaniem
Beata Głowienka, Aneta Stankiewicz
Grupę wspiera p. Izabella Michalska