Promyczki uczą się
Tematyka miesięczna – PAŹDZIERNIK
- Zwierzęta jesienią
- Pogoda w kratkę
- Zdrowie na talerzu
- Bajkostwory i potwory
Cele ogólne:
* zdobywanie wiedzy na temat reguł społecznych dotyczących obcowania ze światem roślin i zwierząt, emocjonalne postrzeganie świata przyrodniczego, kształtowanie postawy szacunku do świata przyrody;
* kształtowanie umiejętności obserwowania zjawisk , zapoznanie z rodzajami pogody, doskonalenie umiejętności występowania na forum grupy
* utrwalanie umiejętności rozróżniania warzyw i owoców, utrwalenie wiedzy na temat jadalnych części roślin, doskonalenie umiejętności współpracy;
* kształtowanie umiejętności logicznego myślenia, nauka dostrzegania wspólnych cech między zwierzętami a stworkami z bajek (wskazywanie podobieństw i różnic), rozbudzanie dziecięcej ciekawości
6- LATKI
- wprowadzenie litery a, A,m, M, t T, e, E rozwijanie słuchu fonemowego,
- wprowadzenie liczby 1, 2, 3, 4 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym
Promyczki poznają piosenki:
Jesienny spacer
sł. Agnieszka Filipkowska,
muz. Aleksandra Chmielewska
Ref. Jak dobrze spacerować
po parku, czy po lesie.
Gdy liście kolorowe
nam mówią, że już jesień.
Aparat mam gotowy,
by zacząć w każdej chwili
fotograficzne łowy
i spacer nam umilić
Słyszysz? Dzięcioł w drzewo puka.
W dali pohukuje sowa.
Rudy lis jedzenia szuka
i w zaroślach już się chowa.
Ref. Jak dobrze spacerować..
Gdy przez las idziemy w ciszy,
to i wilk zawyje może.
Szary zając go usłyszy,
szybko schowa się w swej norze.
Ref. Jak dobrze spacerować...
Popatrz tam, wiewiórka ruda
macha nam puszystą kitą.
Do swej dziupli znosi cuda!
Ma spiżarnię znakomitą.
Ref. Jak dobrze spacerować...
Jeż kolczasty w gęstej trawie
tupta wolno do kryjówki.
I choć go nie widać prawie,
uciekają przed nim mrówki.
Witaminki, witaminki
sł. Andrzej Grabowski, muz. Krzysztof Marzec
Spójrzcie na Jasia, co za chudzina,
Słaby, mizerny, ponura mina,
A inni chłopcy silni jak słonie,
Każdy gra w piłkę lepiej niż Boniek.
Dlaczego Jasio wciąż mizernieje?
Bo to głuptasek i witamin nie je!
Ref.: Witaminki, witaminki,
Dla chłopczyka i dziewczynki,
Wszyscy mamy dziarskie minki,
Bo zjadamy witaminki.
Wiśnie i śliwki, ruda marchewka,
Gruszka, pietruszka i kalarepka,
Kwaśne porzeczki, słodkie maliny,
To wszystko właśnie są witaminy.
Kto chce być silny i zdrowy jak ryba,
Musi owoce jeść i warzywa!
Ref.: Witaminki, witaminki… Mniam! Mniam!
Promyczki poznają też wiersze:
Wiewiórki
Bronisława Ostrowska
Wiewiórki młode dwie
Na sośnie się spotkały:
„Jak pani spędza dnie?
Co robi przez dzień cały?”
„Ja skaczę cały dzień,
Ciesząc się ciepłym słonkiem,
Lub śpię zaszyta w cień
Nakrywszy się ogonkiem”.
„A, proszę pani, ja
Gromadzę wciąż zapasy
Na czas, gdy zima zła
Pokryje śniegiem lasy”.
Na straganie
Jan Brzechwa
Na straganie w dzień targowy
Takie słyszy się rozmowy:
„Może pan się o mnie oprze,
Pan tak więdnie, panie koprze.”
„Cóż się dziwić, mój szczypiorku,
Leżę tutaj już od wtorku!”
Rzecze na to kalarepka:
„Spójrz na rzepę – ta jest krzepka!”
Groch po brzuszku rzepę klepie:
„Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?”
„Dzięki, dzięki, panie grochu,
Jakoś żyje się po trochu.
Lecz pietruszka – z tą jest gorzej:
Blada, chuda, spać nie może.”
„A to feler” –
Westchnął seler.
Burak stroni od cebuli,
A cebula doń się czuli:
„Mój Buraku, mój czerwony,
Czybyś nie chciał takiej żony?”
Burak tylko nos zatyka:
„Niech no pani prędzej zmyka,
Ja chcę żonę mieć buraczą,
Bo przy pani wszyscy płaczą.”
„A to feler” –
Westchnął seler.
Naraz słychać głos fasoli:
„Gdzie się pani tu gramoli?!”
„Nie bądź dla mnie taka wielka” –
Odpowiada jej brukselka.
„Widzieliście, jaka krewka!” –
Zaperzyła się marchewka.
„Niech rozsądzi nas kapusta!”
„Co, kapusta?! Głowa pusta?!”
A kapusta rzecze smutnie:
„Moi drodzy, po co kłótnie,
Po co wasze swary głupie,
Wnet i tak zginiemy w zupie!”
„A to feler” –
Westchnął seler.