Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Terapia psychologiczna

 Psycholog - Katarzyna Kciuk

ZAPRASZAMY DO LEKTURY

SPOSOBY NA DZIECIĘCE LĘKI

Pierwszym i bardzo ważnym krokiem jest ROZMOWA. Dziecko potrzebuje informacji o tym co się dzieje - i najlepiej, jak dostanie te informacje od osób, którym ufa. Oczywiście o lękach należy rozmawiać dostosowując się do dziecka.

Jeśli narzeka, że pod łóżkiem jest potwór ⇒pierwszą reakcją NIE MOŻE być śmiech! Porozmawiajcie o tym potworze - jak wygląda, co robi - dziecko może go narysować. Zaopiekujcie się tym lękiem z wyrozumiałością. Już sama rozmowa pozwoli zredukować lęk dziecka! 

Wspólnie wymyślcie sposób, w jaki sposób poradzić sobie z danym lękiem. Kilka oddechów, zaśpiewanie piosenki, taniec, czy krótka rozmowa. Dzieci mogą mieć dużo lęków - warto sprawdzić, czy nie jest to realne zagrożenie, np. lęk przed pójściem do kolegi - może wynikać z tego, że starszy brat tego kolegi używa agresji, ale może się okazać, że wynika to z zawstydzenia. 

 

Magdalena Wasielak

dodano 15-04-2021

Bardzo ważną emocją jest także złość - wbrew pozorom jest to potrzebna emocja, której nie należy się bać i która może powiedzieć nam bardzo wiele. Również w przypadku dzieci złość odgrywa ogromną rolę samoregulacyjną! Z racji, że jeste to emocja nieprzyjemna i często sprawia nam dużo problemów - staramy się ją maskować - i niestety tego wymagamy również od dzieci. A złość może pojawiać się w wielu sytuacjach i warto najpierw zapytać się dziecka co tak naprawdę się dzieje. W tym celu można użyć grafiki: POBIERZ GRAFIKĘ

Jeśli dziecko odpowie, że czuje złość, ale nie wie czemu - można zapytać się o przebieg dnia i wspólnie znaleźć przyczynę emocji, która się pojawiła. Może się okazać, że już po krótkiej rozmowie emocje opadną i dziecko przejdzie do innych aktywności. Jeśli jednak złość będzie nadal duża, warto wspólnie wymyślić metodę na poradzenie sobie ze złością:

  • Krzyk, śpiew, oddech - możecie wspólnie wybrać piosenkę, którą będziecie śpiewać, gdy czujecie złość.
  • "Kącik złości" - czyli miejsce w domu, w którym dziecko może pognieść gazety, papier, gniotki (ważne, aby to były rzeczy przeznaczone do tego celu).
  • Spacer, wspólna gra - może dziecko wymaga po prostu uwagi i nie potrafi przekazać w inny sposób, że tego właśnie potrzebuje.

Najważniejsza jest otwarta rozmowa z dzieckiem. Należy pamiętać, że złość ≠ agresja i to należy podkreślić dziecku. Wszystkie emocje są dobre - tylko należy je w prawidłowy sposób okazywać. Złość nie jest niczym złym i wszyscy mamy prawo okazywać ją na różne sposoby - takie, które nie krzywdzą innych. Jeśli emocje u dziecka w danym momencie są bardzo duże - zaczekaj - daj dziecku czas i następnie, gdy emocje opadną przejdź do rozmowy.

 

Magdalena Wasielak

dodano 12-04-2021

♦Wszystkie emocje są bardzo ważne - nawet te, które wydają nam się nieprzyjemne, negatywne. Dlatego ważne jest, aby pozwolić dziecku bezpiecznie przeżywać wszystkie emocje.

 Każdy człowiek odczuwa smutek - jest to emocja podstawowa, która jest naturalną reakcją na utratę czegoś brak możliwości otrzymania czegoś. Może to być utrata bliskiej osoby - choroba, śmierć. Ale może to być również utrata przyjaciela z przedszkola - przez niemożność spotkania się z nim. Może to być również smutek związany z pragnieniem super zabawki, której rodzic nie jest w stanie kupić. Smutek powoduje, że myśli stają się "czarno-białe". Nie należy jednak unikać przeżywania smutku - wręcz przeciwnie! Trzeba pozwolić sobie, jak również dzieciom na 100% przeżywanie smutku!! 

Jeśli dziecko potrzebuje się wypłakać - niech to zrobi. Jeśli dziecko potrzebuje się przytulić - daj mu taką możliwość. Nie należy używać słów: "Nie płacz, dlaczego ZNOWU płaczesz?" → zastąp to słowami: "Co czujesz?", "Jak mogę Ci pomóc?", "Widzę, że jesteś smutny/a", "Chcesz się przytulić?".

Magdalena Wasielak

dodano 09-04-2021


Zapraszam do zapoznania się z materiałem dotyczącym agresji wśród dzieci i jak sobie z nią radzić.

Jak radzić sobie z agresją dzieci?

Magdalena Wasielak

dodano 06-04-2021