Psycholog
Rok szkolny 2024/2025
Pani Dagmara Grzegorzewicz - psycholog | ![]() |
Godziny pracy: Godzina dostępności: 1 i 3 tydz. miesiąca czwartek 13:00-14:00 |
PSYCHOLOG W PRZEDSZKOLU
Psycholog w przedszkolu to osoba wspierająca proces wychowawczy dzieci poprzez współpracę z nauczycielami i rodzicami, a przede wszystkim poprzez kontakt z dzieckiem.
Jaka jest rola i zadania psychologa w przedszkolu?
Pierwszym etapem pracy psychologa jest obserwacja w grupie różnych umiejętności dzieci, szczególnie z zakresu kompetencji emocjonalno-społecznych. Podczas zajęć zorganizowanych, w czasie zabawy swobodnej, czy w sytuacjach naturalnych psycholog może zobaczyć:
- jak dzieci zachowują się w relacjach z rówieśnikami i osobami dorosłymi (np. czy są nieśmiałe, wycofane, a może przebojowe i odważne; czy przestrzegają normy i zasady w grupie?);
- czy potrafią wyrażać swoje emocje i jak sobie z nimi radzą (np. jak dziecko radzi sobie ze złością, lękiem ?);
- w jaki sposób dzieci się bawią; czy interesują się zabawą swoich rówieśników, podejmują z nimi wspólną zabawę itp.;
- jak dzieci radzą sobie podczas zajęć edukacyjnych ( np. obserwuje się umiejętność skupienia się i obdarzania uwagą, radzenia sobie z zadaniami spostrzeganymi przez dziecko jako trudniejsze, zabierania głosu na forum grupy, motywację i współpracę itp.).
Prowadzenie obserwacji jest ważne dla psychologa przedszkolnego, ponieważ pomaga lepiej zrozumieć dziecko. Daje im również szansę dowiedzieć się, czy dziecko nie potrzebuje pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Wspólnie z wychowawcami i specjalistami (logopedą i pedagogiem specjalnym) psycholog omawia wnioski z obserwacji: określa mocne strony dzieci, ich zdolności i umiejętności, a także te sfery rozwoju, które wymagają dodatkowego wsparcia.
Wraz z Dyrekcją, wychowawcami i specjalistami (logopedą i pedagogiem specjalnym) określa odpowiednie formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci.
Jak psycholog może wspierać dzieci w przedszkolu ?
Psycholog udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
- wspieranie dzieci, które mają trudności z wyrażaniem swoich emocji i radzeniem sobie z emocjami;
- pomaganie dzieciom nieśmiałym i odczuwającym lęk, prezentującym zbyt niską samoocenę;
- towarzyszenie dzieciom w przeżywanych trudnościach (także wynikających z trudnej sytuacji życiowej) i wspieranie ich w wyrażaniu emocji z nimi związanych;
- wpieranie dzieci w nauce nowych umiejętności, które pozwolą im rozwinąć kompetencje emocjonalno-społeczne i lepiej radzić sobie w różnych sytuacjach społecznych.
Jak psycholog może pomóc rodzicom?
Rodzice mogą również poprosić o spotkanie i rozmowę z psychologiem, jeśli potrzebują:
- porozmawiać o tym, co ich martwi w zachowaniu lub rozwoju dziecka – podczas rozmowy mogą przyjrzeć się swoim problemom w bezpiecznej i pełnej akceptacji atmosferze, dostrzec własny potencjał, mocne strony i wykorzystać je w budowaniu relacji z dzieckiem;
- wspólnie poszukać rozwiązań, które będą mogły wesprzeć dziecko
w przezwyciężaniu jego trudnościom emocjonalnych czy związanych z zachowaniem; - uzyskać wsparcie i wiedzę nt. potrzeb emocjonalnych dziecka w sytuacjach trudnych i kryzysowych (np. rozwód, przewlekła choroba, żałoba i inne).
Pamiętajmy, że troszczenie się o zdrowie psychiczne dziecka jest ważne na każdym etapie jego rozwoju
Opracowała: psycholog Dagmara Grzegorzewicz
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego
W dniu 10 października obchodziliśmy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego.
Zdrowie psychiczne to jeden z aspektów naszego ogólnego zdrowia. Jest równie ważny jak zdrowie fizyczne.
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zdrowie psychiczne to pełny dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny człowieka.
W naszym przedszkolu w 10 października w każdej grupie wychowawczej odbyły się zajęcia profilaktyczne dotyczące tematyki emocji - ich rozpoznawania, nazywania oraz wykorzystywania w życiu codziennym. Zajęcia te były również wstępem do cyklicznych, comiesięcznych zajęć dotyczących szczegółowego omawiania poszczególnych emocji.
Pamiętajmy, że troszczenie się o zdrowie psychiczne dziecka jest ważne na każdym etapie jego rozwoju.
Gdybyście zauważyli Państwo jakiekolwiek niepokojące zachowania u swoich dzieci to zachęcam do kontaktu.
Opracowała: Dagmara Grzegorzewicz
"Dzieciństwo bez przemocy" - zajęcia profilaktyczne na rzecz ochrony małoletnich
Przedszkole Miejskie nr 8 ,,Promyczek" w Kutnie dołączyło do akcji pt. ,,Dzieciństwo bez przemocy" poprzez działania na rzecz ochrony małoletnich.
Dlatego też w dniu 12.11.2024r. przeprowadzono w grupach starszaków, czyli 5 i 6 -latków zajęcia profilaktyczne z zakresu profilaktyki wykorzystywania seksualnego pt. "Gadki z psem czyli proste rozmowy na trudne tematy".
Realizacja tych zajęć przyczyniła się do wczesnego rozpoznawania przez dzieci sytuacji trudnych i zagrażających oraz reagowania na nie. Zajęcia te nie dają gwarancji ochrony dziecka przed krzywdzeniem, ale stają się jednak okazją do wyposażenia dzieci w wiedzę i umiejętności rozpoznawania zagrożenia oraz skutecznego reagowania.
Ważne, aby dzieci zwracały się do dorosłych o pomoc i umiały mówić o trudnych dla nich sytuacjach. Kanwą tematów poruszanych w scenariuszu jest akronim GADKI, którego poszczególne litery wyznaczają zasady, przydatne w edukacji dziecka na tematy związane z ochroną dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem:
G - gdy mówisz ,,nie", to znaczy ,,nie"
A - alarmuj, gdy potrzebujesz pomocy
D - dobrze zrobisz, mówiąc o tajemnicach, które Cię niepokoją
K - koniecznie pamiętaj, że Twoje ciało należy do Ciebie
I - intymne części ciała są intymne i ściśle prywatne
Jak radzić sobie ze złością dziecka
PRACA Z DZIECKIEM NADPOBUDLIWYM RUCHOWO
JAK PRACOWAĆ Z DZIECKIEM Z ZABURZENIAMI KONCENTRACJI UWAGI
Co to jest?
Zaburzenia koncentracji uwagi to trudności w skupieniu się na zadaniu, podtrzymywaniu uwagi oraz ignorowaniu bodźców rozpraszających. Takie osoby określa się mianem ADD (attention deficit disorder) które charakteryzują się problemami z koncentracją, skupieniem i impulsywnością. Osoby z ADD często mają problemy z poświęcaniem uwagi zadaniom, kończeniem projektów
i wykonywaniem instrukcji. Mogą być również impulsywne i nadmiernie ruchliwe (jak w przypadku ADHD), ale nie zawsze – dzieci z ADD często są ciche, lecz bujają w obłokach.
Jakie są przyczyny ?
- Czynniki neurologiczne (mp. ADHD, ADD).
- Przeciążenia sensoryczne
- Stres i napięcie emocjonalne
- Brak odpowiedniej ilości snu czy ruchu
- Nadmiar bodźców (np. ekrany, hałas)
Jak pomóc dziecku w skupieniu uwagi?
- Rutyna – przewidywalność daje poczucie bezpieczeństwa
- Ćwiczenia oddechowe – pomagają wyciszyć emocje i ciało
- Zabawy wspierające uważność – puzzle, odnajdywanie różnic pomiędzy obrazkami, wyszukiwanie rzeczy spośród innych
- Odroczona gratyfikacja – uczy cierpliwości i samokontroli
- Praca w krótkich blokach czasowych – np. 15 minut skupienia, a później przerwa
- Używać prostych i konkretnych komunikatów – unikać złożonych poleceń, mówić jasno
i zrozumiale dla dziecka - Utrzymywać kontakt wzrokowy – upewniamy się wówczas czy dziecko nas słucha
- Powtarzanie i parafrazowanie – poprosić dziecko by powtórzyło polecenie, aby sprawdzić czy zrozumiało
- Minimalizm przestrzenny – ograniczamy ilość przedmiotów na biurku, zadbajmy o ciszę bądź spokojną muzykę w tle, wyłączamy wszelkiego rodzaju ekrany
- Chwalenie wysiłku, a nie tylko efektu – doceniamy starania, np. ,,widzę, że się bardzo starałeś”
- Budowanie poczucia sprawczości – pozwolić dziecku zdecydować czy woli teraz ułożyć puzzle czy układankę
- Ruch – należy zadbać o to, aby dziecko po przedszkolu mogło odreagować swoje emocje poprzez ruch. Ruch to podstawowa forma ekspresji u dzieci w wieku przedszkolnym!
Każdy z nas jest tak samo ważny
W miesiącu marcu 2025r. przeprowadzone zostały zajęcia grupowe dotyczące tolerancji. Dzieci dowiedziały się czym jest tolerancja, jak możemy się od siebie różnić z wyglądu i jak ważne jest, aby akceptować i szanować swoje odmienności.
JAK BUDOWAĆ POZYTYWNĄ RELACJĘ RODZIC - DZIECKO
Każdego dnia masz szansę zbudować więź, która przetrwa lata!
Czy czasem jednak masz wrażenie, że Twoje dziecko Cię nie słucha? Może trudno zrozumieć Ci jego emocje?