Psycholog
Rok szkolny 2024/2025
Pani Dagmara Grzegorzewicz - psycholog | |
Godziny pracy: Godzina dostępności: 1 i 3 tydz. miesiąca czwartek 13:00-14:00 |
PSYCHOLOG W PRZEDSZKOLU
Psycholog w przedszkolu to osoba wspierająca proces wychowawczy dzieci poprzez współpracę z nauczycielami i rodzicami, a przede wszystkim poprzez kontakt z dzieckiem.
Jaka jest rola i zadania psychologa w przedszkolu?
Pierwszym etapem pracy psychologa jest obserwacja w grupie różnych umiejętności dzieci, szczególnie z zakresu kompetencji emocjonalno-społecznych. Podczas zajęć zorganizowanych, w czasie zabawy swobodnej, czy w sytuacjach naturalnych psycholog może zobaczyć:
- jak dzieci zachowują się w relacjach z rówieśnikami i osobami dorosłymi (np. czy są nieśmiałe, wycofane, a może przebojowe i odważne; czy przestrzegają normy
i zasady w grupie?);
- czy potrafią wyrażać swoje emocje i jak sobie z nimi radzą (np. jak dziecko radzi sobie ze złością, lękiem ?);
- w jaki sposób dzieci się bawią; czy interesują się zabawą swoich rówieśników, podejmują z nimi wspólną zabawę itp.;
- jak dzieci radzą sobie podczas zajęć edukacyjnych ( np. obserwuje się umiejętność skupienia się i obdarzania uwagą, radzenia sobie z zadaniami spostrzeganymi przez dziecko jako trudniejsze, zabierania głosu na forum grupy, motywację i współpracę itp.).
Prowadzenie obserwacji jest ważne dla psychologa przedszkolnego, ponieważ pomaga lepiej zrozumieć dziecko. Daje im również szansę dowiedzieć się, czy dziecko nie potrzebuje pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Wspólnie z wychowawcami i specjalistami (logopedą i pedagogiem specjalnym) psycholog omawia wnioski z obserwacji: określa mocne strony dzieci, ich zdolności
i umiejętności, a także te sfery rozwoju, które wymagają dodatkowego wsparcia.
Wraz z Dyrekcją, wychowawcami i specjalistami (logopedą i pedagogiem specjalnym) określa odpowiednie formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej
w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci.
Jak psycholog może wspierać dzieci w przedszkolu ?
Psycholog udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
- wspieranie dzieci, które mają trudności z wyrażaniem swoich emocji i radzeniem sobie z emocjami;
- pomaganie dzieciom nieśmiałym i odczuwającym lęk, prezentującym zbyt niską samoocenę;
- towarzyszenie dzieciom w przeżywanych trudnościach (także wynikających z trudnej sytuacji życiowej) i wspieranie ich w wyrażaniu emocji z nimi związanych;
- wpieranie dzieci w nauce nowych umiejętności, które pozwolą im rozwinąć kompetencje emocjonalno-społeczne i lepiej radzić sobie w różnych sytuacjach społecznych.
Jak psycholog może pomóc rodzicom?
Rodzice mogą również poprosić o spotkanie i rozmowę z psychologiem, jeśli potrzebują:
- porozmawiać o tym, co ich martwi w zachowaniu lub rozwoju dziecka – podczas rozmowy mogą przyjrzeć się swoim problemom w bezpiecznej i pełnej akceptacji atmosferze, dostrzec własny potencjał, mocne strony i wykorzystać je w budowaniu relacji z dzieckiem;
- wspólnie poszukać rozwiązań, które będą mogły wesprzeć dziecko
w przezwyciężaniu jego trudnościom emocjonalnych czy związanych
z zachowaniem; - uzyskać wsparcie i wiedzę nt. potrzeb emocjonalnych dziecka w sytuacjach trudnych i kryzysowych (np. rozwód, przewlekła choroba, żałoba i inne).
Pamiętajmy, że troszczenie się o zdrowie psychiczne dziecka jest ważne na każdym etapie jego rozwoju
Opracowała: psycholog Dagmara Grzegorzewicz