Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Psycholog

Rok szkolny 2024/2025

Pani Dagmara Grzegorzewicz - psycholog 

Godziny pracy:
wtorek 9:00-13:00
czwartek 14:00-17:00
piątek 12:00-15:00

Godzina dostępności: 1 i 3 tydz. miesiąca czwartek 13:00-14:00

 

PSYCHOLOG W PRZEDSZKOLU

Psycholog w przedszkolu to osoba wspierająca proces wychowawczy dzieci poprzez współpracę z nauczycielami i rodzicami, a przede wszystkim poprzez kontakt z dzieckiem.

Jaka jest rola i zadania psychologa w przedszkolu?

Pierwszym etapem pracy psychologa jest obserwacja w grupie różnych umiejętności dzieci, szczególnie z zakresu kompetencji emocjonalno-społecznych. Podczas zajęć zorganizowanych, w czasie zabawy swobodnej, czy  w sytuacjach naturalnych psycholog może zobaczyć:

-  jak dzieci zachowują się w relacjach z rówieśnikami i osobami dorosłymi (np. czy są nieśmiałe, wycofane, a może przebojowe i odważne; czy przestrzegają normy i zasady w grupie?);

- czy potrafią wyrażać swoje emocje i jak sobie z nimi radzą (np. jak dziecko radzi sobie ze złością, lękiem ?);

- w jaki sposób dzieci się bawią; czy interesują się zabawą swoich rówieśników, podejmują z nimi wspólną zabawę itp.;

- jak dzieci radzą sobie podczas zajęć edukacyjnych ( np. obserwuje się umiejętność skupienia się i obdarzania uwagą, radzenia sobie z zadaniami spostrzeganymi przez dziecko jako trudniejsze, zabierania głosu na forum grupy, motywację i współpracę itp.).

Prowadzenie obserwacji jest ważne dla psychologa przedszkolnego, ponieważ pomaga lepiej zrozumieć dziecko. Daje im również szansę dowiedzieć się, czy dziecko nie potrzebuje pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Wspólnie z wychowawcami i specjalistami (logopedą i pedagogiem specjalnym) psycholog omawia wnioski z obserwacji: określa mocne strony dzieci, ich zdolności i umiejętności, a także te sfery rozwoju, które wymagają dodatkowego wsparcia.

Wraz z Dyrekcją,  wychowawcami i specjalistami (logopedą i pedagogiem specjalnym) określa odpowiednie formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci.

Jak psycholog może wspierać dzieci w przedszkolu ?

Psycholog udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej  poprzez:

  • wspieranie dzieci, które mają trudności z wyrażaniem swoich emocji i radzeniem sobie z emocjami;
  • pomaganie dzieciom nieśmiałym i odczuwającym lęk, prezentującym zbyt niską samoocenę;
  • towarzyszenie dzieciom w przeżywanych trudnościach  (także wynikających z trudnej sytuacji życiowej) i  wspieranie ich w wyrażaniu emocji z nimi związanych;
  • wpieranie dzieci w nauce nowych umiejętności, które pozwolą im rozwinąć kompetencje emocjonalno-społeczne i lepiej radzić sobie w różnych sytuacjach społecznych.

Jak psycholog może pomóc rodzicom?

Rodzice mogą również poprosić o spotkanie i rozmowę z psychologiem, jeśli potrzebują:

  • porozmawiać o tym, co ich martwi w zachowaniu lub rozwoju dziecka – podczas rozmowy mogą przyjrzeć się swoim problemom w bezpiecznej i pełnej akceptacji atmosferze, dostrzec własny potencjał, mocne strony i wykorzystać je w budowaniu relacji z dzieckiem;
  • wspólnie poszukać rozwiązań, które będą mogły wesprzeć dziecko
    w przezwyciężaniu jego trudnościom emocjonalnych czy związanych z zachowaniem;
  • uzyskać wsparcie i wiedzę nt. potrzeb emocjonalnych dziecka w sytuacjach trudnych i kryzysowych (np. rozwód, przewlekła choroba, żałoba i inne).

Pamiętajmy, że troszczenie się o zdrowie psychiczne dziecka jest ważne na każdym etapie jego rozwoju

Opracowała: psycholog Dagmara Grzegorzewicz

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

 

W dniu 10 października obchodziliśmy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego.

Zdrowie psychiczne to jeden z aspektów naszego ogólnego zdrowia. Jest równie ważny jak zdrowie fizyczne.
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zdrowie psychiczne to pełny dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny człowieka. 

W naszym przedszkolu w 10 października w każdej grupie wychowawczej odbyły się zajęcia profilaktyczne dotyczące tematyki emocji - ich rozpoznawania, nazywania oraz wykorzystywania w życiu codziennym. Zajęcia te były również wstępem do cyklicznych, comiesięcznych zajęć dotyczących szczegółowego omawiania poszczególnych emocji.

Pamiętajmy, że troszczenie się o zdrowie psychiczne dziecka jest ważne na każdym etapie jego rozwoju.

Gdybyście zauważyli Państwo jakiekolwiek niepokojące zachowania u swoich dzieci to zachęcam do kontaktu.

 

Opracowała: Dagmara Grzegorzewicz

 

"Dzieciństwo bez przemocy" - zajęcia profilaktyczne na rzecz ochrony małoletnich

 

Przedszkole Miejskie nr 8 ,,Promyczek" w Kutnie dołączyło do akcji pt. ,,Dzieciństwo bez przemocy" poprzez działania na rzecz ochrony małoletnich.

Dlatego też w dniu 12.11.2024r. przeprowadzono w grupach starszaków, czyli 5 i 6 -latków zajęcia profilaktyczne z zakresu profilaktyki wykorzystywania seksualnego pt. "Gadki z psem czyli proste rozmowy na trudne tematy".

Realizacja tych zajęć przyczyniła się do wczesnego rozpoznawania przez dzieci sytuacji trudnych i zagrażających oraz reagowania na nie. Zajęcia te nie dają gwarancji ochrony dziecka przed krzywdzeniem, ale stają się jednak okazją do wyposażenia dzieci w wiedzę i umiejętności rozpoznawania zagrożenia oraz skutecznego reagowania.

Ważne, aby dzieci zwracały się do dorosłych o pomoc i umiały mówić o trudnych dla nich sytuacjach. Kanwą tematów poruszanych w scenariuszu jest akronim GADKI, którego poszczególne litery wyznaczają zasady, przydatne w edukacji dziecka na tematy związane z ochroną dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem:


G - gdy mówisz ,,nie", to znaczy ,,nie"

A - alarmuj, gdy potrzebujesz pomocy

D - dobrze zrobisz, mówiąc o tajemnicach, które Cię niepokoją

K - koniecznie pamiętaj, że Twoje ciało należy do Ciebie

I - intymne części ciała są intymne i ściśle prywatne