Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Psycholog

Rok szkolny 2024/2025

Pani Dagmara Grzegorzewicz - psycholog 

Godziny pracy:
wtorek 9:00-13:00
czwartek 14:00-17:00
piątek 12:00-15:00

Godzina dostępności: 1 i 3 tydz. miesiąca czwartek 13:00-14:00

 

PSYCHOLOG W PRZEDSZKOLU

Psycholog w przedszkolu to osoba wspierająca proces wychowawczy dzieci poprzez współpracę z nauczycielami i rodzicami, a przede wszystkim poprzez kontakt z dzieckiem.

Jaka jest rola i zadania psychologa w przedszkolu?

Pierwszym etapem pracy psychologa jest obserwacja w grupie różnych umiejętności dzieci, szczególnie z zakresu kompetencji emocjonalno-społecznych. Podczas zajęć zorganizowanych, w czasie zabawy swobodnej, czy  w sytuacjach naturalnych psycholog może zobaczyć:

-  jak dzieci zachowują się w relacjach z rówieśnikami i osobami dorosłymi (np. czy są nieśmiałe, wycofane, a może przebojowe i odważne; czy przestrzegają normy
i zasady w grupie?);

- czy potrafią wyrażać swoje emocje i jak sobie z nimi radzą (np. jak dziecko radzi sobie ze złością, lękiem ?);

- w jaki sposób dzieci się bawią; czy interesują się zabawą swoich rówieśników, podejmują z nimi wspólną zabawę itp.;

- jak dzieci radzą sobie podczas zajęć edukacyjnych ( np. obserwuje się umiejętność skupienia się i obdarzania uwagą, radzenia sobie z zadaniami spostrzeganymi przez dziecko jako trudniejsze, zabierania głosu na forum grupy, motywację i współpracę itp.).

Prowadzenie obserwacji jest ważne dla psychologa przedszkolnego, ponieważ pomaga lepiej zrozumieć dziecko. Daje im również szansę dowiedzieć się, czy dziecko nie potrzebuje pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Wspólnie z wychowawcami i specjalistami (logopedą i pedagogiem specjalnym) psycholog omawia wnioski z obserwacji: określa mocne strony dzieci, ich zdolności
i umiejętności, a także te sfery rozwoju, które wymagają dodatkowego wsparcia.

Wraz z Dyrekcją,  wychowawcami i specjalistami (logopedą i pedagogiem specjalnym) określa odpowiednie formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej
w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci.

 

Jak psycholog może wspierać dzieci w przedszkolu ?

Psycholog udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej  poprzez:

  • wspieranie dzieci, które mają trudności z wyrażaniem swoich emocji i radzeniem sobie z emocjami;
  • pomaganie dzieciom nieśmiałym i odczuwającym lęk, prezentującym zbyt niską samoocenę;
  • towarzyszenie dzieciom w przeżywanych trudnościach  (także wynikających z trudnej sytuacji życiowej) i  wspieranie ich w wyrażaniu emocji z nimi związanych;
  • wpieranie dzieci w nauce nowych umiejętności, które pozwolą im rozwinąć kompetencje emocjonalno-społeczne i lepiej radzić sobie w różnych sytuacjach społecznych.

  

Jak psycholog może pomóc rodzicom?

Rodzice mogą również poprosić o spotkanie i rozmowę z psychologiem, jeśli potrzebują:

  • porozmawiać o tym, co ich martwi w zachowaniu lub rozwoju dziecka – podczas rozmowy mogą przyjrzeć się swoim problemom w bezpiecznej i pełnej akceptacji atmosferze, dostrzec własny potencjał, mocne strony i wykorzystać je w budowaniu relacji z dzieckiem;
  • wspólnie poszukać rozwiązań, które będą mogły wesprzeć dziecko
    w przezwyciężaniu jego trudnościom emocjonalnych czy związanych
    z zachowaniem;
  • uzyskać wsparcie i wiedzę nt. potrzeb emocjonalnych dziecka w sytuacjach trudnych i kryzysowych (np. rozwód, przewlekła choroba, żałoba i inne).

Pamiętajmy, że troszczenie się o zdrowie psychiczne dziecka jest ważne na każdym etapie jego rozwoju

 

Opracowała: psycholog Dagmara Grzegorzewicz