Programy, projekty, granty, innowacje
W naszym przedszkolu pracujemy w oparciu o następujące programy:
- Program Wychowania Przedszkolnego, Planeta dzieci - prawda, dobro, piękno w świecie wartości. Realizacja gr. III i V
Autor: Jolanta Wasilewska; Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna (WSiP) - „Dziecko-budowniczy własnej osobowości”. Realizacja gr. II
Autorki: Beata Głowienka, Aneta Stankiewicz, Program własny - "Drużyna marzeń. Program wychowania przedszkolnego". Realizacja gr. I i IV
Autor: Jolanta Wasilewska; Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna (WSiP) - Program wychowania przedszkolnego "Dobry pomysł". Realizacja gr. VI
Autor: Ewa Janus; Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna (WSiP) - „Program nauczania języka angielskiego dla przedszkoli i klas zerowych”. Realizacja gr. V
Autorki: Mariola Bogucka, Dorota Łoś; Wydawnictwo: Pearson Central Europe. - Program Lions Team. Angielski dla przedszkolaków. Realizacja gr. I, II, III, IV i VI
Autor: Monika Bigaj-Kisała; Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna (WSiP) - Tak! Jezus mnie kocha. 6 lat. Podręcznik do religii dla dziecka sześcioletniego. Realizacja – dzieci 6-letnie
Autorzy: Krzysztof Mielnicki, Elżbieta Kondrak; Wydawnictwo: Jedność
Kutnowskie Granty Oświatowe pod hasłem „Sięgaj, gdzie wzrok nie sięga” realizowane w przedszkolu:
- "Różanym szlakiem z Kutnowskim Przedszkolakiem" - II edycja - r.szk. 2025/2026 (Termin realizacji grantu: 10.10.2025r. - 15.05.2026r.). Imię i nazwisko realizatora grantu: p. Anna Łopacka.
Główne cele grantu to m.in: zapoznanie z historią Kutna, z legendami, wyjaśnianie pojęcia: herb, poznanie jego symboliki, rozwijanie właściwych postaw moralnych, uczenie szacunku i tolerancji wobec innych ludzi, ich pracy oraz dorobku, budzenie przywiązania do swojego miejsca zamieszkania, zainteresowania historią oraz kulturą własnego środowiska i regionu, aktywizowanie dzieci w procesie zdobywania wiedzy na temat najbliższego środowiska, uzmysłowienie dzieciom roli regionu w dziejach i kulturze kraju poprzez ukazanie atrakcji turystycznych, przyrodniczych, pamiątek przeszłości i ciekawostek architektonicznych, rozwijanie i wzmacnianie aktywnego udziału dzieci w życiu lokalnym, kształtowanie szacunku wobec dorobku przeszłych pokoleń wraz z potrzebą ochrony tradycji, kształtowanie emocjonalnego związku z regionem oraz patriotyzmu, rozwijanie fantazji, wyobraźni oraz ekspresji twórczej.
Działania realizowane w ramach grantu:
- „Historia o powstaniu Kutna” – zapoznanie z legendą, rozmowa na jej temat oraz wykonanie ilustracji przez dzieci, wystawa prac.
- „Kutnowskim Szlakiem” – spacer po mieście, oglądanie oraz zapoznanie z ciekawymi zabytkami związanymi z historią Kutna - wizyta w Panoramie Wystawienniczej Kutna
- „Wizyta w Pałacu Saskim” - zwiedzanie muzeum
- „Nasze Kutno ” - przygotowanie gazetki o tematyce regionalnej uwzględniającej najważniejsze miejsca i zabytki
- „Herb Kutna” – prezentacja multimedialna, działania plastyczne, wystawa prac
- „Różane smaki” - warsztaty w Bistro Różanym, zapoznanie z potrawami z akcentem różanym, charakterystycznymi dla naszego miasta
- „Kutnowskie zwyczaje i tradycje” - warsztaty w Bibliotece Pedagogicznej
- „Warsztaty Świąteczne z udziałem rodziców” - wspólne kolędowanie oraz wykonanie świątecznych ozdób
- „Kutno naszymi oczami” - konkurs plastyczny dla dzieci i rodziców dowolną techniką, wystawa prac
- „Wielcy dla Kutna” - zapoznanie z postacią Antoniego Troczewskiego i Bolesława Wituszyńskiego
- Warsztaty Cukiernicze w pracowni „Ręcznie Zrobione” – wykonanie lizaków z motywem róży
- „Kutno – moje miasto” – konkurs poetycki dla dzieci i rodziców, wspólne pisanie wierszy o Kutnie
- „Kutno na ludowo” - zorganizowanie spotkania z przedstawicielami folkloru oraz prezentacja twórczości ludowej
- „Strój kutnowski” – praca plastyczna dowolną techniką
- „Z wizytą w Miejskiej Bibliotece” – tradycje wielkanocne naszego regionu
- „Poznajemy różaną tradycję Kutna i historię Święta Róży” - wizyta w Kutnowskim Domu Kultury
- „Ulice sławnych ludzi w Kutnie” - poszukiwanie ulic, przybliżanie dzieciom sylwetek sławnych ludzi, poszukiwanie informacji na ich temat
- „Zieloną Osią przez miasto” - spacer wzdłuż Osi, zabawy sportowe
- „Moje miasto” – quiz o tematyce regionalnej, rozwiązywanie zagadek dotyczących Kutna, podsumowanie i utrwalenie wiedzy o Kutnie
- "Małe stopy, wielkie rytmy - taniec z całego świata " - r. szk. 2025/2026 (Termin realizacji grantu: 21 kwietnia 2026 r. Imiona i nazwiska realizatorów grantu: p. Zuzanna Baranowska, p. Małgorzata Nodzak)
Forma realizacji planowanego przedsięwzięcia: Przegląd tańca adresowany jest dla dzieci z kutnowskich przedszkoli. Dzieci z 6 kutnowskich przedszkoli w 8-osobowych zespołach zaprezentują na scenie przydzieloną wcześniej formę taneczną, wspomagając się podkładem muzycznym, rekwizytem. Cele przeglądu: prezentacja i promocja twórczości artystycznej dzieci w wieku przedszkolnym, rozbudzanie u dzieci zamiłowania do tańca,, integrowanie środowisk przedszkolnych, promocja pracy i twórczości nauczycieli, wspieranie i rozwijanie uzdolnień muzycznych, talentów estradowych,wymiana doświadczeń, pomysłów w zakresie pracy z dziećmi.
- "Różanym Szlakiem z Kutnowskim Przedszkolakiem" - r. szk. 2024/2025 (Realizator grantu: p. Anna Łopacka.
- "Z różą w tle" - r. szk. 2024/2025 (Realizatorki grantu: p. Zuzanna Baranowska, p. Beata Pilarska)
- "Różany przedszkolak - II edycja" - r. szk. 2023/2024 (Realizator grantu: p. Zuzanna Baranowska
- "Różany przedszkolak"- r. szk. 2022/2023 (Realizator grantu: p. Zuzanna Baranowska)
- "Przedszkolne wyzwania z kodowania" - r. szk. 2021/2022 (Realizator grantu: p. Zuzanna Baranowska)
- "Mali programiści" - r. szk. 2018/2019 (Realizator grantu: p. Zuzanna Baranowska)
- ''Kształty, wzory i kolory - matematyka przez gry i zabawy" - r. szk. 2017/2018 (Realizator grantu: p. Zuzanna Baranowska)
- "Zobacz, działaj, zrozum - matematyka z klockami Numicon" - r. szk. 2016/2017 (Realizator grantu: p. Zuzanna Baranowska)
- "Zabawy z matematyką" - r. szk. 2016/2017 (Realizatorki grantu: p. Beata Pilarska, Małgorzata Nodzak)
- "Mali aktorzy" - r. szk. 2013/2014 (Realizator grantu: p. Aneta Stankiewicz)
- "Mały artysta" - r. szk. 2013/2014 (Realizator grantu: p. Małgorzata Nodzak)
- "Przegląd Inwencji Artystycznej Pokaz Mody 2013 - Kutnowska moda poprzez wieki" - r. szk. 2012/2013
Innowacje pedagogiczne realizowane w naszym przedszkolu:
Rok szkolny 2025/2026
- „Koło życia – 4 pory roku w ogrodzie” – innowacja pedagogiczna (IX - VI)
- "4-latek w krainie słów" - innowacja pedagogiczna (IX - V)
Rok szkolny 2024/2025
- „Zdrowo zakręceni” – innowacja pedagogiczna (X-V)
- „Smyki w ogródku” – innowacja pedagogiczna (II-VI)
- „Szlakiem kutnowskiej róży” – innowacja pedagogiczna (II-VI)
- „Emocje - moja supermoc” – innowacja pedagogiczna (III-V)
- "W świecie teatru - zabawa w pantomimę" - innowacja pedagogiczna (III-V)
Rok szkolny 2023/2024
- "Kolorowe dni nietypowe" - innowacja pedagogiczna - XI 2023 - V 2024 - gr. I
Rok szkolny 2022/2023
- „Interaktywny świat z językiem angielskim” - II półrocze - gr. VI
- „Kutno – moje miasto, Polska – mój kraj” - II półrocze - gr. III
- „Ja się wcale nie chwalę, ja po prostu mam talent” - II półrocze - gr. II
- "Muzyki słuchamy, tańczymy i śpiewamy"- XI 2022 – VI 2023 - gr. III
- Innowacja pedagogiczna z wykorzystaniem Metody Dobrego Startu pt. "Od piosenki do literki" - XI 2022 – VI 2023 - gr. VI
Rok szkolny 2021/2022
- "Mali badacze przyrody" - gr. I
- "Ekologiczne policzanki" - gr.III
- "Rysowane piosenki - innowacja pedagogiczna z wykorzystaniem Metody Dobrego Startu" -gr. IV
- "Matematyka to fajna zabawa" - gr. V
- "Szach -mat" - gr. V i VI
Rok szkolny 2020/2021
- "Kolorowe witaminki dla chłopczyka i dziewczynki" - gr. I
- "Bo ja, proszę pana, jestem dobrze wychowana" - savoir-vivre przedszkolaka - gr. II
- "Smacznie, zdrowo, kolorowo" - gr. III i IV
- "Kim będę w przyszłości"? - gr. V
Nasze przedszkolaki są też członkami Akademii Drużyny Kangura,działającej w ramach ogólnopolskiego systemu rozrywki ruchowej PRZEDSZKOLIADA.PL. Są to zajęcia oparte na ćwiczeniach z piłkami.
Celem Akademii Drużyny Kangura jest:
- polepszenie ogólnego stanu zdrowia;
- uświadomienie korzyści wynikających z aktywności fizycznej;
- ukulturalnianie fizyczne dziecka;
- zapewnienie harmonijnego rozwoju fizycznego dziecka;
- przygotowanie mentalne do współpracy w grupie, zdrowej rywalizacji, umiejętności pogodzenia się z przegraną oraz szacunku do współzawodnika;
- popularyzacja aktywności fizycznej u przedszkolaków poprzez zabawę i ćwiczenia;
- wszechstronny rozwój fizyczny;
- nauka podstaw piłki nożnej, koszykówki, siatkówki i piłki ręcznej.
PROJEKTY ZEWNĘTRZNE
„UTWORZENIE PUNKTU DYDAKTYCZNEGO „PRZYRODNICZE ZEGARY PROMYCZKA”
UTWORZENIE PUNKTU DYDAKTYCZNEGO
UTWORZENIE PUNKTU DYDAKTYCZNEGO
„PRZYRODNICZE ZEGARY PROMYCZKA” Przedszkole Miejskie Nr 8 „Promyczek” w Kutnie zakończyło realizację zadania pn. „Utworzenie punktu dydaktycznego „Przyrodnicze zegary Promyczka” w Przedszkolu Miejskim Nr 8 „Promyczek” w Kutnie” w ramach konkursu pn. „Nasze Ekologiczne Pracownie” z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony...
