Pedagog specjalny, pedagog
Rok szkolny 2024/2025
Pani Magdalena Kluska - pedagog specjalny | Pani Jadwiga Karbowa - pedagog specjalny | Pani Małgorzata Nodzak - pedagog |
Godziny pracy: Godzina dostępności: czwartek 15:00-16:00 | Godziny pracy: Godzina dostępności: | Godziny pracy: Godzina dostępności: |
Co robi pedagog specjalny w przedszkolu?
Szczegółowe zadania na tym stanowisku określone są w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Według tego aktu prawnego pedagog specjalny ma 6 głównych obszarów działania:
- współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami związana m.in. z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i przyczyn niepowodzeń edukacyjnych;
- współpraca z zespołem opracowującym i realizującym IPET;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
- współpraca z innymi podmiotami;
- przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola.
Zadania pedagoga specjalnego w przedszkolu
Z powyższych obszarów wynikają konkretne obowiązki, takie Do zadań pedagoga specjalnego zaliczamy więc:
- rekomendowanie dyrektorowi działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola;
- rekomendowanie dyrektorowi działań w zakresie dostępności, o której mowa w ustawie o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
- badania i działania diagnostyczne związane z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia:
- mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,
- przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
- trudności w funkcjonowaniu uczniów,
- barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
- udział w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów;
- określanie warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych niezbędnych do nauki, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
- wspomaganie nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
- wspieranie nauczycieli w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- praca przy dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
- dobór metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów.
Pedagog to osoba najczęściej pracująca w szkole, przedszkolu lub poradni psychologiczno – pedagogicznej.
Zadaniem pedagoga jest:
- pogłębianie, poszerzanie oraz uzupełnianie działań dydaktyczno – wychowawczych prowadzonych przez wychowawców w placówce,
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dzieci,
- prowadzenie działań diagnostycznych, określanie form i sposobów udzielania dzieciom pomocy pedagogicznej w tym wsparcie dla dzieci szczególnie uzdolnionych,
- organizowanie różnych form pomocy pedagogicznej dla rodziców, podopiecznych oraz nauczycieli, planowanie oraz koordynowanie zadań realizowanych przez przedszkole na rzecz dzieci,
- współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną,
- połączenie działań służących wspomaganiu rozwoju dzieci z deficytami rozwojowymi.